مقاله ای در مورد دیه
چکیده: با وجود نصّ صریح قانونگذار در قانون مجازات اسلامی مبنی بر « مال » تلقّی شدن « دیّه » به دلیل سابقه تقنینی قانونگذار در قوانین سابق ، این سوال بین حقوقدانان بی پاسخ مانده که فی الواقع دیه را بایستی « مال » تلقّی کرد یا « مجازات »؟ در پاسخ به این سوال بایستی گفت که به نظر می رسد که از آنجائیکه دیه جهت جبران خسارت مادّی به خسارت دیده پرداخت می شود آن را باید « مال » محسوب کرد که همچون مجازاتی بر مرتکب بار می شود . نظریه غالب اینست كه دیه ماهیتی دوگانه دارد یعنی هم مجازات است هم جبران خسارت- ولی نظری كه با واقعیات حقوقی و اصولی جامعه سازگارتر است دین بودن آن می باشد.
دیه در اصل از لغت ودی بوده است كه با حذف حرف « و» در ابتدای كلمه در انتهای ان آورده اند و از نظر لغوی : مالی است كه بدل از نفس بوده و به ولی مقتول داده می شود و از نظر جزائی : مالی است كه به مجنی علیه یا ولی او حسب مورد بموجب قانون با توجه به آثاری كه فعل مجرمانه اعم از ضرب و جرح و قتل وارده كرده است پرداخت می گردد. در قاموس، که کتاب لغت معتبری است، دیه را این گونه معنا میکند: دیه خونبهای است که کشتهشد (قتیل) میباشد، راغب اصفهانی در معحجم الفاظ قرآن میفرماید: «یقال لما یعطی فی الوم دیه» آنچه در خون (قتل) پرداخته میشود، دیه نام دارد. در لغتنامه دهخدا دیه مالی است که بدل نفس مقتول به ولی او داده میشود. از مجموع مطالب نقل شده از کتابهای لغت در مییابیم که لغت شناسان گذشته و حال، دیه را به معنای مالی که عوض نفس مقتول، به ولی او داده میشود، معنا میکنند، خلاصه، دیه یعنی خونبها و جنبه مجازات مجرم را دارد) . دیه در لغت به معنی پرداخت خونبها و عقل آمده چرا كه با پرداخت آن نزاع و اختلاف بین طرفین كنار گذاشته می شود. ودر اصطلاح حقوقی، دیه مالی است که از طرف شارع برای جنایات تعیین شده است. اصولاَ در جنایات غیر عمدی وارد بر جسم و جان انسان، دیه تعلق می گیرد. در مورد جنایات عمدی اگر چه اصل اولیه بر قصاص است ولی در مواردی که امکان قصاص وجود ندارد یا شخص آسیب دیده بر پرداخت دیه توافق نماید با شرایطی دیه پرداخت می شود.
...
فرمت فایل: DOC (ورد 2003) قابل ویرایش تعداد صفحات: 55
پایان نامه بررسی حقوقی پیوند اعضاء بعد از قصاص
چکیده: مساله پیوند عضوى كه به حكم قصاص قطع شده باشد، از دیرباز میان فقها مورد بحث و اختلاف نظر بوده است.طرح مساله بدین صورت بوده كه اگر كسى گوش دیگرى را قطع كند سپس گوش جانى را به قصاص قطع كنند، آن گاه یكى از آن دو، گوش بریدهء خودرا دو باره پیوند بزند، آیا دیگرى حق دارد آن را براى بار دوم قطع كند یا چنین حقى ندارد؟ در تفسیر روایتى كه در این باره آمده است اختلاف وجود دارد، برخى آن را در بارهء مجنى علیه مى دانند و برخى دیگر درباره جانى. این اختلاف در تفسیر روایت، منشا اختلاف آراء در مساله مذكور شده است. در هریك از اعضا و جوارح كه مورد قصاص قرار گیرد و سپس معالجه شده و خوب شود، همین حكم جارى است و اختصاص به نرمى گوش ندارد. حاكم مى بایست مهلت دهد تا شخص مجروح خود را معالجه كند و بهبود یابد، اگر با معالجه خوب شد جانى را قصاص نكند ولى او را به پرداخت ارش محكوم كند، اما اگر شخص مجروح علاج نشد، جانى را به قصاص محكوم كند.این عبارت به صراحت مى رساند كه بعد از قصاص جانى، اگر مجنى علیه عضو قطع شدهء خود را پیوند زد جانى حق دارد دوباره آن را قطع كند و این حكم، اختصاص به گوش ندارد و همه اعضا را در برمى گیرد.
فهرست:
این پایان نامه در 56صفحه گرداوری شده است که شامل فهرست مطالب و منابع و همچنین پاورقی می باشد.
...
فرمت فایل: DOC (ورد 2003) قابل ویرایش تعداد صفحات: 56
پایان نامه کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق
اعسار و آثار فقهی و حقوقی آن
چکیده: در طبیعت آفرینش انسان ، جامعهای متحد و متفق كه امت واحدهای را تشكیل میدادند پدیدار شد در این اجتماع بدوی بشراختلاف درامور دنیوی وتضاد دراندیشه وعقاید وجود نداشت. لیك باگسترش تدریجی جامعه انسانی، تضاد و تعارض بین انسانها در بهرهبرداری از منابع مادی حیات ایجاد شده در همین مرحله بشر احساس كرد نیازمند مجموعه قواعد و قوانین صحیحی است كه بتواند این اختلاف فطری را مرتفع كند و راه سعادت و كمال انسانی را ظاهر سازد. همگام با رشد و تكامل تدریجی اجتماعی و بروز تضاد اجتناب ناپذیر بین مردم با لطف الهی ، انبیاء عظام مامور میشوند به منظور هدایت تشریحی بنی آدم مجموعه حدود ومقررات راهنمای دنیوی و اخروی را در لباس دین بر مردم عرضه نمایند. بدین ترتیب تشریع وقانونگذاری مذهبی همراه با اعجاز و نشانههای محكم با رسالت حضرت نوح(ع) آغاز میگردد و متعارف آن حضرت ، پیامآوران وی منطبق با مقتضیات زمان ، مقررات كاملتری را برای بشر به ارمغان میآورند و سرانجام با بعثت خاتمالانبیا شرایع الاسلام ناب محمدی(ص) تبیین ولطف و نعمت الهی به كمال میرسد.
فهرست:
...
فرمت فایل: DOC (ورد 2003) قابل ویرایش تعداد صفحات: 151
مقاله رشته علوم اجتماعی شرایط ازدواج و عقد
چکیده: به طور یقین شیرین ترین حادثه ای كه در زندگی همه اتفاق می افتد ازدواج است و برای دختر و پسری كه با هم ازدواج می كنند پرداختن به وظایف همسری و جلب رضایت همسر از مهمترین مسائل است . ما در مجموعه حاضر سعی داریم به صورت ساده و مختنصر به موضوعاتی نظیر انتخاب همسر مناسب , گذر از دوران نامزدی و عقد و همچنین تداوم زندگی زناشوئی با موفقیت و كامیابی اشاره نمائیم . اكثر افراد جامعه در طول زندگی به خصوص اوایل زندگی با مشكلات زیادی روبرو می شوند به خصوص مشكلات اقتصادی مثل نداشتن مسكن , مخارج زندگی , نداشتن شغل دائم و ... . اما با این وجود بسیاری از اختلافات زوج ها و حتی بسیاری از طلاق ها به خاطر مسائل اقصادی نبوده است بلكه ندانستن راه و رسم زندگی و نشناختن همدیگر باعث این جداییها گردیده است . هدف ما این است كه شما با ملاك های انتخاب همسر مناسب , نحوه گذر از دوران عقد و اصول زندگی مشترك اشنا شوید و فضای زندگی را برای همدیگر ارام بخش كنید . با خواندن و بكار بردن این اصول و كمك گرفتن از مشاوران مسائل خانوادگی مطمئن هستیم به موفقیت هایی در زندگی خواهید رسید و احساس خوبی از انتخاب همسر خود و از كنار هم بودن خواهید داشت .
...
فرمت فایل: DOC (ورد 2003) قابل ویرایش تعداد صفحات: 38
پروژه رشته حقوق و الهیات دیه
پروژه پایانی با موضوع دیه برای دانشجویان رشته های حقوق و الهیات دارای فهرست مطالب و فهرست کامل منابع. در 120 صفحه مفید و به صورت فصل بندی شده .
فهرست:
...
فرمت فایل: DOC (ورد 2003) قابل ویرایش تعداد صفحات: 120
قرار منع صدور تعقیب - کار تحقیقی 2 رشته حقوق
مقاله حاضر در مورد قرار منع صدور تعقیب که مربوط به رشته حقوق و درس کار تحقیقی 2 است .
این مقاله به صورت کامل و جامع به موضوع مورد اشاره پرداخته و دارای هشت فصل با عنوان های زیر بوده :
...
فرمت فایل: DOC (ورد 2007) قابل ویرایش تعداد صفحات: 32
مقاله جامع و کامل دزدی دریایی و جایگاه آن در حقوق جزای بین الملل
چکیده: منطقي است كه فرض كنيم دزدي دريايي از وقتی که مردم از اقیانوس ها به عنوان مسیرهای تجاری استفاده می نمودند وجود داشته است، اما قدیمی ترین نمونه های مستند دزدی های دریایی مربوط به ساحل نشيناني است که در قرن سیزدهم پیش از میلاد، دریای اژه و شرق مدیترانه و مصر را مورد تهدید قرار داده بودند. در عصر باستان ايليريان ها و تري هينان ها به علاوه يونانيان و رميان به عنوان دزدان دريايي شناخته مي شدند. جزيره لمون (Lemnos)مدت طولاني در برابر سلطه يونانيها پايداري كرد و به عنوان لنگرگاه امني براي Thracian ها شد به نظر فينيقيان نيز گاهي در طول سفرهايشان مبادرت به دزدي دريايي كرده و دختران و پسران را براي فروش به عنوان برده مي ربودند.
فهرست :
...
فرمت فایل: DOC (ورد 2007 - 2003) قابل ویرایش تعداد صفحات: 64